Select language

english

finnish

Sitemap/Sivukartta

header

Ominaisuudet

tatech for win 3D bensakartta 3D sytytyskartta
merkkaustoiminto tiedonkeruun analysointi nakutuskohtien merkkaus sytytyskarttaan
optiovalikko 
Tatech 32 ominaisuudet yksinkertaistettuna
Tatech 32:n avulla pystyt ohjaamaan 1-8 sylinteristä 4-tahtista polttomoottoria sekventiaalisesti (sytytys 6-cyl, ruiskutus 8 cyl). Ajaessasi voit seurata moottorin tietoja reaaliajassa tietokoneen näytöltä ja säädöt pystyt tekemään reaaliaikaisesti 2D- tai 3D-kartalla. Tiedonkeruun avulla säätö esimerkiksi tien päällä on helppoa. Tiedonkeruu tietokoneelle on käytettävissä kaikissa Tatech-malleissa. Pro-versioissa tiedonkeruu on mahdollista myös ilman tietokonetta.
Yhteys tietokoneeseen voi olla joko perinteinen RS232-sarjaportti (9-pin D-liitin) tai sitten Bluetooth-yhteys. Bluetooth-lisäominaisuus mahdollistaa myös moottorin tietojen tarkistelemisen kännykällä!

Voit tallettaa Tatechiin 5 eri karttaa, jotka vaihtuvat kätevästi kytkintä kääntämällä. Voit siis säätää eri ajotilanteisiin parhaiten sopivat kartat, esim pumppu- ja kisabensalle, E85:lle, taloudelliseen ja rata-ajoon. Tai voit käyttää samaa Tatechia kahdessa (tai viidessä) autossa niin että Tatech muuttaa kartat automaattisesti riippuen mihin autoon se on kytketty.

Moottorin pyörintätieto on tärkein informaatio minkä sähköinen moottorinohjausjärjestelmä tarvitsee. Kun pyörintätieto tulee luotettavasti kautta kierrosalueen, niin on ohjauskin luotettava. Ongelmatilanteita varten Tatech-Ecuissa on hyvä diagnostiikka, jonka avulla ongelmakohdan löytäminen helpottuu.
Tatech-moottorinohjausjärjestelmä voi hyödyntää useimpien autojen omaa anturointia. Kuitenkin, yksinkertaisin ja toimintavarmin tapa on käyttää HALL-antureita ja 12-nastaista triggerikiekkoa kampiakselilla ja 1-nastaista nokka-akselilla. Tatech tarkistaa siis moottorin pyörintänopeuden 12 kertaa kampikierroksen aikana, joten sytytysennakon laskenta on hyvin tarkka!

Moottorin kuormitustieto voidaan ottaa joko kaasuläppäpotentiometriltä,  ulkoiselta MAP-anturilta tai yhdistettynä kummaltakin em. anturilta esimerkiksi ahdetuissa läppärungollisissa moottoreissa. MAP-anturiksi voit valita minkä tahansa 0-5V signaalia tuottavan anturin. Myös MAF-anturia voi käyttää!

Monipuoliset lämpötilaperustaiset korjauskartat käyttävät veden- ja ilmanlämpötila-antureiden tietoa. Anturien arvot voidaan ohjelmoida Tatechiin vapaasti, ts. melkein mikä tahansa anturi käy. Lämpötilatietoja käytetään mm. seoksen, ennakoiden, tyhjäkäynnin, ahtopaineohjauksen kompensointiin.

Seosmittaus Tatech 32:ssa voidaan toteuttaa sisäisellä itsekalibroivalla ja nopealla laajakaistalambda-anturilla. Anturin ohjaustekniikka perustuu Boschin kanssa yhteistyössä hiottuun tekniikkaan. Näin saadaan tarkasti toimiva kokonaisuus. Tatech hyödyntää seostietoa tarkkailemalla ja säätämällä seosta haluttuun tavoitearvoon.

Nakutusanturin tieto hyödynnetään sytytysennakon säätämiseen nakutustilanteessa, mikäli anturi antaa tiedon että moottori nakuttaa, Tatech vähentää ennakkoa automaattisesti.

Tatech 32:een voit kytkeä perusantureiden lisäksi pakolämpömittausantureita jopa 8kpl, paineantureita 3kpl ym.. Nämä lisäanturit mahdollistavat myös monipuolisemmat moottorin suojaustoiminnot.

Kehittyneemmissä moottoreissa on yleensä aktiivisesti säädettävä nokka-akselin kulma/profiili vääntöalueen kasvattamiseksi ja näitäkin Tatech ohjaa kivuttomasti. Esimerkiksi BMW M3:n S54-moottorin tuplavanos-järjestelmä jossa sekä imunokka että pakonokka säätyy tarkasti Tatechin toimesta.
Olemme Softatech Oy:ssä tutkineet ja toteuttaneet Tatechilla nokka-akselin portaattomat (ja portaalliset) säätöratkaisut mm. BMW:n, Toyotan, Hondan, Nissanin, Porschen, Subarun ja Lexuksen moottoreissa.

Turbomoottoreihin saa paukkusysteemin eli anti-lag systeemin joko lisäilmaventtiilillä, tai sitten ”lähtöpaukkuna”, eli lähtörajoittimen ollessa painettuna aktivoituvat myös paukun parametrit, jolloin mm. sytytystä myöhästämällä saadaan ahdot ylös jo lähtöviivalla. Anti-lag voidaan toteuttaa joko kiinteällä myöhästyksellä ja sytytyksen/ruiskutuksen katkonnalla, tai sitten ali-/ahtopaineen mukaan muuttuvalla ennakon myöhästyksellä. Sekä ajon aikainen että lähtösysteemin yhteydessä toimiva anti-lag on siis mahdollista.
Ahtopaineen ohjaus on mahdollista vaihdekohtaisesti ja myös pakopainetta ja pakolämpöjä on mahdollisuus tarkkailla

Luistonesto voidaan toteuttaa lukemalla ABS-antureita. Tatech vähentää moottorin tehoa niin että haluttu luistoprosentti toteutuu. Luistoprosentti lasketaan vetävien ja vetämättömien pyörien suhteesta.

Ohjelmoitavia, maadoittavia digitaalisia lähtöjä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin. Lähdöillä voidaan ohjata suoraan esim. vaihto- ja hälytysvaloja, erilaisia solenoideja PWM-ohjattuna ja releen kautta esimerkiksi jäähdyttimen tuulettimet, ym isovirtaiset laitteet. Myös 12V syöttävät lähdöt, pulssiohjatut polttoaine-, öljy- ja vesipumput, tuulettimet ym. ovat mahdollisia.

Tässä ei suinkaan ole kaikki ominaisuudet kerrottuna, vaan Tatechista löytyy liuta ominaisuuksia monimutkaistenkin moottorien tarkkaan säätöön.

Mahdollisia digitaalilähtöjen käyttökohteita:
- nos venttili
- flekti (2 erillistä, releen kautta)
- tyhjäkäyntimoottorit (PWM)
- vesi/metanoliruiskun suutin (PWM)
- vesi/metanoliruiskun pumppu (releen kautta)
- bensapumppu ja lisäbensapumppu esim paineen mukaan (releen kautta)
- sähköinen pop-off (releen kautta, esim. remmiahdetut)
- e-cut out pakoputkeen
- vaihtovalo
- diagnostiikkavalo
- hälytysvalo
- nokan ohjaussolenoidit (PWM)
- ilmastoinnin ohjaus (myös input)
- sähköisen ohjaustehostimen ohjaus (PWM)
- hukkaportin ohjaussolenoidi (PWM)
- anti-lag lisäilmaventtiili

Special:
- PWM-ohjattu polttoainepumppu/flekti/vesipumppu